Kiitos aktiivisen Poikien äidit –Facebookyhteisömme, saimme käsiimme mielenkiintoisen Aamulehden artikkelin. Siinä kerrottiin, että toisin kuin tytöillä, pojilla liikunta on selvässä yhteydessä koulumenestykseen ja oppimiseen. Tällä tarkoitetaan päivittäin tapahtuvaa liikkumista, jota pitäisi olla lapsella yli kaksi tuntia päivässä. Artikkelissa kerrottiin, että tutkimuksissa on selvinnyt liikunnalla olevan suora yhteys poikien muistiin. Yllättävää tutkimuksessa on se, että samankaltaista yhteyttä ei löydetty tyttöjen kohdalla.
Koulu on pelkkää istumista
Vaikka kyseisessä tutkimuksessa puhuttiinkin koko päivän aikana suoritetusta liikunnasta, olisi koulun opiskeluolosuhteita hyvä muuttaa kokonaisvaltaisesti liikkuvimmiksi. Koko koulupäivä istuen paikallaan on aika pitkä aika lapselle. Puhumattakaan tarkkaavaisuushäiriöisestä lapsesta, jolle liike on erittäin tärkeää tai oikeastaan pakollista työskennellessä.
Jos tutkimuksetkin puoltavat, että liikunta on hyvästä poikien muistille, niin eikö liikuntaa voisi tuoda myös luokkahuoneisiin, ei se hukkaan menisi tytöilläkään.
Onko liikkuminen tunneilla häiriköintiä?
ADHD-lasten vanhempien keskustelussa tuli esille se, että opettajat jatkuvasti lähettävät Wilmaviestejä vanhemmille lasten jokaisesta liikkeestä luokassa. Onko kynän heiluttelu tai jalan tärisyttäminen todellakin sellaisia asioita, joista kotiin pitää lähettää huomautus? Häiritseekö luokkakavereita jos “Matti” käy terottamassa kynänsä muutaman kerran tunnin aikana, koska tarvitsee liikettä saadakseen aivonsa rauhoittumaan? Onko edelleenkin paikallaan istuminen täysi vaatimus oppilaille jokaisella tunnilla?
Usein tämän tyyppiset keskustelut keräävät vastareaktiona niitä kommentteja, jossa liikkumista oppitunneilla ei ymmärretä. Se yhdistetään häiriköintiin ja huonoon käyttäytymiseen. Tietoa aiheesta pitää siis selvästikin lisätä.
-Poikien Äidit toimitus-
Hei! Tosi mielenkiintoinen tutkimus! Nyt kiinnostaa myö kovasti, mistä olet hankkinut valokuvassa olevan temppuilutelineen? Mahtavan näköinen lisä lastenhuoneeseen!
Se on Dinoxilta. Siellä on paljon muutakin kivaa ????
Vähän kaksipiippuinen juttu. Entäs ne lapset jotka keskittyäkseen tarvitsevat rauhaa ja jatkuva esim kynän naputus tai jumppapallolla pompottelu saa tämän rauhallisen, eri tavalla oppivan keskittymiskyvyn herpaantumaan ja oppitunnista jää muistiin enää naks naks ja pompom? Siinä on veteen piirretty viiva tosiaan onko se silloin jo häiriköintiä. En halua kyseenalaistaa tarkkaavaisuushäiriöisen tapaa oppia, päinvastoin hienoa jos heillekin keinot löytyy. Mutta entäs jos se on sitten muiden kustannuksella? Vaikeita juttuja… Saa jopa miettimään voisiko joskus erilaiset oppijat olla eri luokilla?
Niin tai tosiaan antaa niitä kokemuksia erilaisista oppimisympäristöistä molemmille. Ei tulevilla työpaikoillakaan kaikki työskentele hipihiljaa. Siellä on taatusti joku liikettä tarvitseva seassa työskentelemässä. Oma ajatukseni olisi, että koulussa olisi niitä hiljaisia tunteja ja sitten tunteja, joissa liikkuminen on mahdollista. Tasaisesti molempia. Tällöin lapset oppisivat työskentelemään erilaisten ihmisten kanssa, sitä se on tulevaisuudessakin.
Enkä nyt tarkoittanut muutenkaan tuolla kynän heiluttelulla tai pallon käytöllä mitään äänen pitämistä, vaan ihan omalla paikalla tapahtuvaa pientä liikettä.