Vaikuttajamarkkinoinnin hyödyt yritykselle

Vaikuttajamarkkinointi on minulle tuttua kauraa. Olen tehnyt vaikuttajamarkkinointia tällä omalla yritykselläni (josta tuli virallisesti yritys vuonna 2017) jo vuodesta 2015 asti. Ensin pienemmin toiminimellä ja nyt vähän isommin. 

vaikuttajamarkkinointi

Meillä vaikuttajamarkkinointi näkyy somessa ja blogeissa, ja ne ovat oikein mukava piristys omaankin työhöni. Tykkään haastaa itseäni erilaisten asiakkaiden ja tuotteiden kanssa, ja miettiä, miten niitä voisi tuoda parhaiten esiin nimenomaan meidän yhteisöllemme.

Lue myös: Tekisitkö sinä töitä ilmaiseksi?

Olen kuitenkin monen muun somevaikuttajan kanssa törmännyt yhteen ja samaan pikku ongelmaan. Yritysten erheelliseen kuvitelmaan vaikuttajamarkkinoinnista. Suuremmat yritykset ja brändit pääsääntöisesti ymmärtävät vaikuttajamarkkinoinnin idean, mutta jotkut uudet tai pienet yritykset eivät ehkä ole vielä ihan perillä, mitä se tarkoittaa. 

Ajattelin nyt helpottaa yrittäjien pohdintaa ja kertoa hieman vaikuttajamarkkinoinnista lisää. Tässä siitä faktatietoa ja vakuuttelua siitä, että se kannattaa. 

Vaikuttajamarkkinoinnin hyödyt

Vaikuttajamarkkinointi on nimensä mukaisesti vaikuttamista. Se EI ole myyntiä, eikä se ole lehtimainonnan tyypistä saneltua mainostekstiä, vaan se on todellista ja aitoa, kirjoittajan/vaikuttajan näkemystä tuotteesta tai ehkä ideoita miten tuotetta tai yritystä voi käyttää. 

Somevaikuttajan ja vaikuttajamarkkinoinnin hyödyt ovat siinä, että tuote/brändi tai yritys saa positiivista näkyvyyttä. Kukaan somevaikuttaja ei varmasti lähde kirjoittamaan tuotteesta, mistä ei pidä. Vaikuttajamarkkinointi sopii hyvin silloin käytettäväksi, kun haluaa tuoda tuotteelleen/yritykselleen tunnettavuutta ja/tai luoda positiivista mielikuvaa kuluttajalle. Osa yrityksistä pitää myös siitä, että he saavat samalla itselleen arvokasta ja aitoa palautetta vaikuttajalta brändistään.

somevaikuttaja

Osa yrityksistä lähestyy meitä (ja monia muitakin vaikuttajia) kysymällä, voisimmeko tehdä yhteistyön, jossa saamme palkaksi vain siivun tuotteiden myynnistä. Tämä ei missään nimessä ole järkevä vaihtoehto somevaikuttajalle, koska somevaikuttaja ei ole myyjä. Mikäli sinulla on 500 muropakettia, jotka haluat myydä nopeasti, myy ne vaikka torilla. Somevaikuttaja ei ole oikea reitti lähteä myymään isoa erää tuotteitaan nopeasti. Joskus hyvällä tuurilla, joku uusi hittituote voi myydäkin heti hyvin (meilläkin on näitä ihania yllätyksiä käynyt), mutta se ei missään nimessä voi olla oletus, että mainostamalla blogissa tai somessa tuotettaan, se ostetaan heti loppuun verkkokaupasta. Itseasiassa se, paljonko mainostettua tuotetta menee kaupaksi, ei ole millään muotoa somevaikuttajan käsissä. Somevaikuttaja vaikuttaa siihen, kuinka moni kuluttaja näkee tuotteen positiivisessa valossa. 

Blogin hyödyt ovat paljon suuremmat kuin nopea myynti. Blogikirjoitus luo mielikuvia. Yritys tai tuote muistetaan jatkossakin. Kun ihminen tekee myöhemmin ostopäätöksiä, voi hän päätyä silloin blogissa mainostetun yrityksen puoleen. Mikä arvokkainta, GOOGLE! Kukapa yritys ei google näkyvyyttä kaipaisi? Se on myös blogikirjoitusten suurin hyöty yrityksille. Mitä enemmän brändiäsi mainitaan sosiaalisessa mediassa, sitä paremmin se auttaa sinua nousemaan myös hakukoneoptimoinnissa.

Vaikuttajamarkkinointi kannattaa

Usein vaikuttajia seurataan somessa, koska heiltä saa hyviä ideoita ja vinkkejä. Vaikuttajamarkkinoinnin avulla saat sisältösi kiinnostavasti esille yleisölle, joka on tarkasti rajattua ja saattaisi olla muuten todella hankala tavoittaa. Esimerkiksi meidän kauttamme tavoittaa tehokkaasti naiset 25-45 -vuotta. Jos laitat mainoksen vaikkapa lehteen, niin yleisö ei ole näin rajattua, vaan se voi tavoittaa hyvin erilaisia ihmisiä, eri elämäntilanteista. 

Lue myös: Yhteistyö Poikien Äitien kanssa -Yrityksille

Vaikuttajat luovat yrityksestä ja brändistä positiivista kuvaa. Vaikuttajamarkkinoinnin avulla on luonnollista ja helppoa tuoda esille yrityksesi tai tuotteesi hyviä puolia. Suurin osa kuluttajista uskoo suosituksiin paremmin kuin perus mainokseen. Vaikuttajamarkkinointi on siis paljon tehokkaampaa mainostilaa kuin perinteiset mainokset. Usein myös paljon edullisempaa. 

bloggaaja

Vaikuttajamarkkinointia kannattaa lähteä rohkeasti kokeilemaan. Somevaikuttajia löytyy paljon eri kategorioista. Osa tavoittaa käsityöihmiset, osa äidit ja osa resepteistä kiinnostuneet kuluttajat. Kun valitset itsellesi ja brändillesi sopivaa vaikuttajaa, mieti ketä ihmisiä haluat tavoittaa. Haluatko panostaa rahallisesti enemmän ja tavoittaa laajemmin yleisöä, vai haluatko pienemmällä rahallisella panostuksella tehdä yhteistyön, jossa tavoittavuus on pienempi. Tärkeää on kuitenkin tavoittaa ne oikeat kuluttajat. On siis turha mainostaa tuotettaan suositussakaan blogissa, jos se tavoittaa väärät ihmiset. 

Vastaa