Voiko lapsi saada potkut koulusta?
Samalla kun muut laittavat iloisia instagram -kuvia ekaluokkalaisista niin me elämme painajaista! Tässä meidän tarina koulunaloituksesta Suomessa 2020.
Muutimme Suomeen kuukausi sitten (toisesta Euroopan maasta), jossa seitsemän vuotias lapsemme kävi englanninkielistä koulua kaksi vuotta. Meillä on kolme kieltä kotona käytössä ja halusimme hänet opiskelemaan kielikouluun Suomeen, jossa voi opiskella omilla äidinkielillään (ei englanniksi).
Paluu Suomeen ei mennyt miten piti
Tarkoitus oli palata jo Suomeen keväällä, mutta koronatilanteen vuoksi jäimme jumiin maahan ja tulimme kesällä vasta takaisin.
Lapsen piti tehdä kielikoulun pääsykoe myös keväällä, mutta se järjestettiin nyt päivää ennen kuin koulut alkoi. Pääsykoe oli farssi kaikin puolin. Kesken kokeen järjestäjät tulivat kysymään, miksi lapsemme tekee tehtävät niin nopeaa, koska tekee virheitä ja onko näyttää arvosanoja edellisestä koulusta.
Kysyivät myös olemmeko miettineet englanninkielistä koulua hänelle. Tiesivät myös kertoa, että huomaa kyllä ettei ole “opiskellut” Suomessa tai heidän eskarissaan ja metodeillaan. Koulun sivuilla mainitaan, että ensi-sijaisesti suosivat kouluun heidän eskaristaan tulevia.
Pääsykoe piti tehdä yhdellä kielellä, mutta lastamme testattiin yli 2h molemmilla, koska suomenkielisissä tehtävissä ei ollut osannut esim. ä ja ö kirjaimia kunnolla ja y -kirjainkin oli vähän niin ja näin. Lapsi oli valitellut väsymystä jo suomenkielisten tehtävien jälkeen, mutta eihän niitä kiinnostanut. Meille lapsi sanoi, että teki tehtävät nopeasti, koska halusi vain kotiin.
Yli kahden tunnin pääsykoefarssin jälkeen meille sanottiin, että lapsi pääsee kahden viikon testiviikoille ja me emme saa sanoa hänelle, että tämä on hänen koulu. Tätä painotettiin useaan otteeseen. Olisi ehkä ollut parempi, ettei lasta oltaisi otettu lainkaan kouluun kaiken tämän jälkeen ja olisi saanut aloittaa toisessa koulussa vaikka kaksi päivää myöhemmin ilman testiviikkoja.
Voiko lapsi saada potkut koulusta?
Lapsi on tietoinen tilanteesta ja ensimmäinen koulupäivä pelotti, koska hän pelkäsi, että tekee virheitä! Myös kotiin tultaessa tokaisi, että hän tekee paljon virheitä koulussa ja kotona. Kaiken farssin jälkeen lapsen itsetunto on huono ja hän on tietoinen, että häntä tarkkaillaan. Emme olisi laittaneet häntä sinne kouluun, jos olisimme tienneet mitä tästä seuraa. Lapsella ei ole oppimisvaikeuksia ilmennyt ja on erittäin koulukelpoinen kunhan pääsee sen näyttämään ilman turhia paineita.
Koulun olisi pitänyt pitää pääsykoe aikaisemmin, jotta meillä olisi ollut aikaa etsiä uusi koulu hänelle tai infota ja painottaa miten toimia, jos pääsykoe ei sujukaan odotetusti. Eniten hirvittää tämä kahden viikon testiaika, koska lapsi ensimmäisen päivän jälkeen piti koulusta. Vaikka lapsi saisikin jatkaa, niin meidän luottamus koulun hallintoon on täysi nolla.
Mitä tehdä? Odottaa kaksi viikkoa, kun testiviikot on ohi? Etsiä jo valmiiksi toinen koulu, jossa toimitaan yhdenvertaisesti ja tasa-vertaisesti? Kuinka laillista/oikeudenmukaista on pitää testiviikkoja yksityiskoulussa ja kuka niitä valvoo?
Terv. Pettynyt äiti
Kuulostaapa kurjalta tuo koulun toiminta. Oliko teillä mitään vaihtoehtoa katsottuna etukäteen siltä varalta, että lapsi ei läpäisisi pääsykoetta? Siihen varavaihtoehtoon kannattaisi nyt heti olla yhteydessä tai sellainen etsiä nopeasti. Tuo voi olla vasta alkua nykyisestä koulusta tuleville ongelmille…
Epäilen, että valitettavasti koululla voi olla oikeus tehdä noin. Ainakin yksityisistä päiväkodeista ja esikouluista on erotettu lapsia mitä kummallisimmista syistä (esim. jos vanhemmat tekevät valituksen jostain päiväkodin sääntöjenvastaisesta toiminnasta) ja julkinen puoli ei voi tälle mitään, koska sopimus on vain ja ainoastaan vanhempien ja yksityisen esikoulujärjestän välinen 🙁
Voi saada. Ja Uudenmaan aluehallintoviraston mielestä se on myös täysin laillista. Meillä valtion kielikoulu (Helsingin ranskalais-suimalainen koilu) väitti että lapsemme tarvitsee muka erityistä tukea, mitä hän ei minkään muun tahon mukaan tarvitse. Ja antoivat tällä perusteella kenkää, koska heitä ei ole velvoitettu järjestämään sitä tukea. Toisin sanoen voivat itse keksiä minkä tahansa syyn, jos haluavat päästä jostain lapsesta eroon (meillä se todellinen syy oli ilmeisesti pitkäaikaissairaus, jonka takia poika ei mahtunut koulun ahtaaseen oppilasmuottiin) ja ketään ei kiinnosta. Ainakin tuo koulu saa tehdä ihan mitä sitä huvittaa, mitään valvontaa ei ole, ja veikkaan että sama pätee muihinkin vastaaviin kouluihin. Näin valtio etunenässä luo eriarvoistavaa koulusysteemiä Suomeen.
Kiitos aloituksesta vaikkei meille vielä ajankohtaista. Poika aloitti juuri yksityisessä pöiväkodissa ja toivottavasti jatkaa siitä samankieliseen valtion kielikouluun. Aloittaja ei maininnut mistä kielestä on kyse, mutta rivien välistä ymmärrän, että kieli eri kuin meillä. Jotkut kielet ovat suositumpia kuin toiset ja rehtoreilla on “varaa valita”,. Joihinkin päiväkoteihin on enemmän tulijoita (pääsykokeet läpäisseitä) kuin paikkoja ja valinta tehdään “arpomalla”. Jos omenan viemisellä koulun rehtorille voi auttaa sisäänpääsyssä niin “we have a problem”, josta AVIn pitäisi olla vähintään tietoinen. Aloittajaa neuvoisin olemaan yhteydessä AVIin ja tosiaan olemaan valmis vaihtamaan koulua tarvittaessa. Ainakin lähikouluun pitäisi aina päästä. Kielitaidon ylläpitoon pitää sitten miettiä muita vaihtoehtoja.