Perheeseemme kuuluu erityinen nuori, joka on vaikeasti vammainen. Odotin jännityksellä vuosi sitten, meneekö uudistus oppivelvollisuduen pidentämisestä läpi, koska se tulisi koskemaan myös meidän erityistä lasta. Uudistus meni läpi ja se tuntui lottovoitolta. Mutta toisin kävi, pidennetty oppivelvollisuus ei tuonutkaan helpotusta.
Lapsemme kävi 2-vuotisen esikoulun päiväkodissa ja 9 vuotta peruskoulua. Hän on ollut integroituna osaksi tätä yhteiskuntaa, hän oli päiväkodissa terveiden lasten kanssa samassa ryhmässä ja hän sai olla ihan tavallinen lapsi vammoista huolimatta.
Erityisesti päiväkodissa kuntoutukseen panostettiin valtavasti ja kaikki mahdollinen kehityksen tukemiseksi tehtiin. Päiväkodin jälkeen hän suoritti peruskoulun erityisluokalla osana tavallista koulua, hänet oli otettu osaksi yhteiskuntaa ja sai edelleen viettää ihan normaalia elämää, vaikkakin omien rajoitteiden vuoksi elämä oli omanlaistansa. Koulussa toteutuivat lapselle sekä koko perheelle myös elintärkeät muut palvelut,
kuten aamu-. ja iltapäivähoito ja loma-ajan kerhotoiminta.
Lue myös: Peruskoulu päättyy ja poikani jää tyhjän päälle
Oppivelvollisuuden pidentyminen ei taanutkaan opiskelupaikkaa
Olin koko peruskoulun pelännyt, että jonain päivänä edessä on se päivä, kun peruskoulu loppuu ja tarjolla on enää vammaisten päivätoimintaa. Uudistusta ennen vaikeasti vammaisten erityisten nuorten on ollut lähes mahdotonta saada jatko-opiskelupaikkaa, koska niitä on yksinkertaisesti ollut vuosikausia liian vähän tarjolla. Nyt sitten uudistuksen myötä jatko-opiskelupaikka olisi pakko tulla.
Kuinka väärässä olinkaan.
Yhteishaun tulosten tultua järkytys oli suuri. Nuortamme ei oltu valittu yhjteenkään erityisammattioppilaitokseen, vaan hän oli jäänyt jonnekin kauaksi varasijoille. Luotin kovasti siihen, että paikka on oltava “jossain” kunnassa, koska uusi laki. Ja nuorenhan on käytävä koulua!
Lue myös: Suoritan äitiyttä niin, että väsähdän
Aloin selvittänään asiaa. Peruskoulun osalta tie on loppu, 10.luokkaa ei ole kunnassa tarjota eikä mitään muutakaan paikkaa minne voidaan vammainen nuori sijoittaa. Kunnalla on uuden lain puitteissa vastuu ohjauksesta ja valvonnasta, eli siitä, että nuori käy koulua.
Kukaan ei kuitenkaan ole vastuussa siitä, että oppilaspaikkoja olisi tarjolla yhtä paljon kuin niitä tarvitsevia.
Pitkin vuotta ovat koulujen rehtorit arvostelleet uudistusta kovin sanoin, kuinka uudistus tulee liian nopeasti. Samaa sanoi kunnan viranomainen, jonka mukaan tämä tilanne, “oli kaikkien tiedossa”, että näin juuri tulee käymään. Ja niin kävi, että lukuisia nuoria ympäri Suomen jäi ilman opiskelupaikkaa ja nyt sanotaan vaan, että opiskelupaikkoja ei ole.
Miksihän niitä opiskelupaikkoja ei sitten lisätty kevään hakuun, jos tämä kerran “oli kaikkien tiedossa”??
Olo on todella pettynyt, ennenkaikkea olen pettynyt siihen, että vammaiselta nuoreltani viedään mahdollisuus viettää tavallista nuoren elämää, vaikkakin omannäköistä. Tuntuu siltä, että vaikka EU- tasolla ollaan ratifioitu vammaisen perusoikeudet, ovat ne oikeudet todellisuudessa vaan sanahelinää. Todellisuudessa vammaisen nuoren oikeus ei ainakaan oppilvelvollisuutta koskevassa uudistuksessa toteudu.
- Mikä pidennetty oppivelvollisuus? Uusi pidennetty oppivelvollisuus velvoittaa hakeutumaan ja jatkamaan toisen asteen koulutukseen. Se koskee kaikkia perusopetuksesta toiselle asteelle siirtyviä nuoria.
- Lue lisää: Opetushallitus
Meille tarjottiin Kelasta työkyvyttömyyseläkettä 16-vuotta täyttävälle lapselle. Lapsi kyllä pärjää, jos saa tukea kouluun. Mutta sitä ei saa.