Haastamme kaikki äidit viemään lapset leikkimään perinteisiä pihaleikkejä ulos. Jos niiden säännöt ja niissä tarvittavat varusteet ovat päässeet unohtumaan, niin tässä vielä muistutusta muutamista tutuista pihaleikeistä. Mukana syksyn ehdoton suosikki: Tuikkis.
Parhaat ulkoleikit
Tuikkis
Varusteet: taskulamput, iltahämärä
Säännöt: Rakkaalla lapsella on monta nimeä, myös tuikkis kantaa useita eri nimiä. Leikissä jokaisella lapsella on oma taskulamppu. Yksi on etsijä ja muut juoksevat piiloon. Piilossa olevat pitävät lamput pimeänä ja etsijä etsii oman taskulamppunsa avulla muita.
Mikäli etsijä ei meinaa löytää muita, hän voi käskeä piilossa olevien väläyttämään taskulamppujaan. Leikkiä leikitään tietysti hämärässä tai pimeässä ja se tuokin leikkiin vähän lisäjännitystä.
Kirkonrotta
Varusteet: ei varusteita
Säännöt: Valitaan Rotta lasten keskuudesta. Rotta Kääntyy kasvot seinään päin, muut lapset asettuvat hänen taakseen. Joku pistää sormella rottaa selkään. Rotta kääntyy ja yksi lapsista kysyy rotalta “kuka”?Rotta koittaa arvata kuka pisti häntä selkään ja sanoo sen lapsen nimen ketä epäilee. Epäilty kysyy “Onko totta?”. Rotta sanoo “Totta kuin kirkonrotta”. Epälty komentaa “määrää matka”, Rotta vastaa “kaksi kertaa talon ympäri juosten”.
Mikäli Rotta epäili väärää lasta, joutuu Rotta itse juoksemaan määräämänsä matkan. Lapset huutavat “Ala mennä”. Jos taas Rotta epäili oikeaa lasta, niin epäilty lähtee juoksemaan saman matkan. Muut lapset ryntäävät piiloon (myös alkuperäinen Rotta, mikäli hän arvasi oikein). Kierrokset tehtyään etsijä huutaa “Rotta kotona!” (eli Rotta on voinut nyt vaihtua). Tämän jälkeen etsitään piilossa olevat. Nähdessään jonkun Rotta juoksee aloituspaikalle, lyö seinään ja huutaa, “Sakari rotta!” Mutta jos Sakari ehtii ensin hän saa huutaa, “Oma rotta!” Se jonka nimen Rotta saa huudetuksi ensin jää seuraavalla kierroksella. Kaikki lapset etsitään.
Piiloutuneilla lapsilla on mahdollisuus pelastaa kaikki kiinni jääneet juoksemalla aloituspaikalle ja huutaen “Oma rotta, kaikki pelastettu”. Tällöin sama rotta joutuu jäämään uudestaan ja juoksemaan taas alkuperäisen määrätyn matkan. Tällä välin kaikki löydetyt pelastuvat ja voivat piiloutua uudestaan.
Pellehypyt lehtikasaan
Varusteet: paljon lehtiä ja haravat
Säännöt: Säännöt ovat helpot. Kerätään mahdollisimman paljon lehtiä yhteen kasaan. Kun lehtiä on tarpeeksi lapset asettuvat jonoon ja yksi lapsista jää pellehyppytuomariksi. Yksi lapsi kerrallaan otetaan juoksuvauhti ja hypätään hauska pellehyppy lehtikasaan. Hypyn jälkeen tuomari antaa pisteen 0-10 ja kerätään levinneet lehdet takaisin kasaan. Tämän jälkeen on seuraavan hyppääjän vuoro.
Kymmenen tikkua laudalla
Välineet: 10 tikkua, lauta, laudan alle jokin koroke
Säännöt: Asetetaan 10 tikkua laudan toiseen päähän. Valitaan yksi etsijäksi. Joku muu kuin etsijä polkaisee lautaa niin että tikut lentävä mahdollisimman kauaksi. Etsijä kerää tikut mahdollisimman nopeasti takaisin laudan päälle, muut menevät piiloon. Kerättyään tikut etsijä huutaa, “10 tikkua laudalla!” ja alkaa etsimään.
Löydetyt kerätään laudan lähelle odottamaan, sillä jos joku piilossa olevista ehtii polkaista laudalta tikut ja huutaa samalla, “10 tikkua laudalta!”. kaikki menevät taas piiloon ja etsijä kerää tikut uudestaan laudalle. Leikki jatkuu kunnes kaikki no löydetty. Ensimmäisenä löydetty joutuu etsijäksi seuraavalla kierroksella.
Tervapata
Välineet: keppi
Säännöt: Piirretään maahan iso ympyrä ja sen kehälle jokaiselle lapselle oma paikka. Ympyrän keskelle piirretään pieni ympyrä, joka on tervapata. Jokainen lapsi asettuu omaan paikkaansa seisomaan kasvot tervapataan päin. Yksi lapsista jää kiertäjäksi. Kiertäjä lähtee kiertämään ympyrää pudottaen matkalla kepin yhden pelaajan taakse.
Lapsi jonka taakse kiertäjä pudottaa kepin, ottaa tikun maasta nopeasti ja lähtee juoksemaan vastakkaiseen suuntaan piirin ympäri. Tarkoituksena on kisata siitä, kumpi ehtii ensin tyhjäksi jääneelle paikalle. Ilman paikkaa jäänyt jatkaa kiertäjänä. Keskellä olevaan tervapataan joutuu, jos ei huomaa taakseen pudonnutta tikkua ja sen tiputtanut pelaaja ehtii kiertämään koko kierroksen. Tervapadasta pääsee pois kun seuraava pelaaja joutuu sinne.
Peili
Säännöt: Valitaan yksi lapsista Peiliksi. Peili seisoo seinää vasten selin muihin pelaajiin. Toiset seisovat peilin takana rivissä vähintään 20 metrin päässä. Kun Peili on kasvot seinään päin voivat muut pelaajat kävellä/juosta kohti Peiliä. Peili kääntyy nopeasti liikkujiin päin ja jos hän näkee jonkun pelaajista liikkuvan, tämä joutuu palaamaan takaisin lähtöviivalle. Se joka ensimmäisenä ehtii koskettamaan peiliä ja huutamaan oman nimensä on seuraava peili.
Nurkkis
Varusteet: ei varusteita
Säännöt: Tunnettu myös nimellä Nurkkajussi. Valitaan rakennus jonka ympäri pääsee kulkemaan. Valitaan lapsista yksi Nurkkajussiksi. Nurkkajussi lähtee kiertämään taloa ja muut pelaajat toiseen suuntaan. Tarkoitus olisi että kun Nurkkajussi ja pelaajat sattuvat samalle kohdalle talon reunaa, niin Nurkkajussi ei näkisi muiden pelaajien liikkuvan lainkaan (hieman sama idea kuin peilissä). Nurkkajussi jatkaa matkaan samaan suuntaan kuin aikaisemminkin, pelaajat taas toiseen.
Jos Nurkkajussi näkee pelaajan liikkuvan, joutuu tämä pelaaja palaamaan takaisin alkuun. Voittaja on pelaaja, joka ehtii ensimmäisenä kiertämään talon ja koskemaan aloituspaikkaa ennen Nurkkajussia.
Ja ei kun leikkimään!!! Nämä ihan parhaat ulkoleikit on hauskoja ja niissä tulee myös kuuma!
Ihanat nuo housut!!!!!♡♡
Taskulamppujen kans just eilen heiluttiinkin pihalla. Tais olla mun mielestä kaikista jännintä:)
Meillä kans äitiä jännitti eniten 🙂
Mä muistan et meillä ois lapsena ollu joku loru tossa Kirkonrotassa… Mitenkähän se meni… Käsillä “pestiin” rotan selkää ja joku kohta oli ainaki et “vastapesty, puhdas selkä, kuka siihen viimeiseksi koski?”
Joo tätä mekin kavereiden kanssa mietittiin, mut todettiin, että lorut oli kaikilla vähän erilaiset. Päädyin siksi laittamaan tämän pelkistetyn version 🙂 Meillä tais mennä jotenkin “vasta pesty puhdas selkä, kuka siihen viimeks koski likaisilla sormilla…”