You are currently viewing Äidit kertovat -Tällainen on poika joka ei pärjää nykykoulussa

Äidit kertovat -Tällainen on poika joka ei pärjää nykykoulussa

Eikö poika pärjää enää nykykoulussa? Helsingin Sanomat julkaisi kirjoituksen joka herätti paljon keskustelua. Kirjoituksessa tutkija toteaa, että kouluihin on luotu järjestelmä, jossa pojat näyttäytyvät epäonnistujina. Tutkija kritisoi ”sukupuolisokeaa” koulutuskehitystä.

Poikien Äidit yhteisön äidit heräsivät tähän aiheeseen ja useat lähettivät artikkelin toimituksellemme ja toivoivat aiheesta lisää vakavaa keskustelua. Teimme Instagramin puolella keskustelunavauksen aiheeseen liittyen ja se avasi meille syitä kaiken tämän takana.

Millainen on poika joka ei pärjää nykykoulussa?

Mikä olisikaan mielenkiintoisempi asia selvittää kuin se, että MILLAISIA ovat ne pojat jotka eivät nykykoulussa pärjää. Ja tähän tietysti parhaimmin osaavat vastata näiden poikien äidit.

Näin kuvailtiin poikaa joka ei pärjää koulussa

Ei varmasti yllätä, että luetelluimmat piirteet koulussa pärjäämättömille pojille olivat; levoton ja villi. Poikien kuvailtiin olevan erityispiirteisiä, huonoja keskittymään, vauhdikkaita ja sellaisia, että omantoiminnanohjaus on heikkoa.

Ehkä enemmän yllättikin se mitkä muut piirteet olivat usein mainittuina. Pojat jotka eivät pärjää koulussa ovat usein erittäin oikeudenmukaisia ja pitävät vahvasti puolensa, he kyseenalaistavat ja ovat rohkeita. Monia näistä pojista kuvailtiin myös fiksuiksi.

Aivan toisentyyppinen koulussa pärjäämätön poika on introvertti ja vetäytyvä. Tällainen poika jää helposti jalkoihin ja opettajalta jopa kokonaan huomaamatta. Eräskin äiti kertoi, että opettaja ei ollut edes huomannut, että poika ei osaa kunnolla lukea. Tällaisilla pojilla on myös suuri vaara syrjäytyä.

Ne pojat jotka pärjäävät hyvin koulussa ovat pääosin itseohjautuvia, kilttejä ja sosiaalisia. Näillä pojilla on myös taipumusta miellyttämiseen ja usein kova tiedonhalu.

Pojat kokevat merkittävän usein eriarvoisuutta koulussa

Äideille tehdyn kyselymme mukaan yli puolet pojista on kokenut eriarvoisuutta koulussa. Luku saattaa olla oikeasti isompikin, sillä on olemassa varmasti paljon poikia jotka eivät kerro kokemuksistaan kotona. Yksi isoimmista huolenaiheista on se, että pojat kokevat tyttöjen ja poikien kohtelun eriarvoisiksi.

Saimme monia kymmeniä viestejä siitä, miten opettajat suosivat nykykouluissa tyttöjä, vaikka emme tällaista kyselleet.

“Opettaja uskoo riitatilanteissa aina luokan tyttöjä. Pojista tuntuu, että ihan sama mitä opettajalle sanoo tai mikä on totuus.”

“Kummityttöni on samalla luokalla on ihmetellyt miksi poikaani aina syytetään kaikesta.”

“Poika kertoo, että jos pojat päästää pienenkin äänen tunnilla niin heti tulee merkintä. Saman on huomannut samassa koulussa oleva pikkusisko.”

“Olen nähnyt omin silmin miten luokassa tytöt saivat mölistä mielin määrin, mutta jos yksin pojista puhui jotain niin opettaja huusi heti “pojat hiljaa!!!”. Sitä oli kamala katsoa, varsinkin kun oma poika istui kiltisti ja hiljaa koko ajan.”

“Eriarvoisesta kohtelusta on kertonut poikani jo useamman vuoden, samaa on sanonut hänen kaverinsa. Epäilin ensin tarinoita, mutta kai se on pakko jo uskoa kun kaikki sanovat samaa.”

Itseohjautuvuutta vaaditaan aivan liian aikaisin

Yli 85% vastanneista poikien äideistä oli sitä mieltä, että itseohjautuvuutta vaaditaan koulussa pojilta aivan liian aikaisin. Pojat kehittyvät tyttöjä myöhemmin ja moni pojista ei ole vielä valmis itseohjautuvaan opiskeluun samassa tahdissa tyttöjen kanssa. Tätä puoltaisi myös se, että PISA tuloksissa poikien osaaminen on jäänyt vuosi vuodelta enemmän tyttöjen osaamisen taakse.

Huolta liian aikaisesta itseohjautuvuuden vaatimuksista kouluissa on esittänyt myös psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvinen.

On lapsia, joilla on riittävä määrä itseohjautuvuutta, näiden oppilaiden määrä ei ole suuri, ja ala-aste iässä he ovat pääosin tyttöjä. Sitten ovat lapset, joiden koulunkäyntiä vanhemmat seuraavat, ohjaavat ja opettavat. He taas ovat usein pieniä poikia, jotka eivät välitä asettaa itselleen tavoitteita, vaan vaikean tehtävän edessä luovuttavat ja siirtyvät luokan nurkkaan pelaamaan. Sitten on vielä joukko pikkulapsia, iän mukaisella kehitystasolla, mutta kehitystaso ei yllä koulun odottamiin itsenäisyyden vaatimuksiin, eikä heillä ole vanhempia käymään koulua kanssaan. -listaa Keltingas-Järvinen Potilaslääkärilehdessä.

Poikien Äideille tämä kokonaisuus on hieman huolestuttava ja onkin erittäin hyvä asia, että tästä nyt puhutaan enemmän.

-Poikien Äidit toimitus-

Vastaa